2010. március 12., péntek

Gondolatok a cigányság felzárkóztatására II.


A romák jó képességűek, egy csomó dologban kiválóan teljesítenek. Néhány szempont, amit érdemes megfontolni, természetesen a teljesség igénye nélkül…
Kiváló:
-          zenei érzék
-          nyelvérzék
-          mozgáskultúra
/         ritmusérzék (jó állóképesség)
/         tánckészség
/         sport (különösen a küzdő sportokban)
/         akrobatika
-          alkat:
/         szívós, ellenálló
/         koránérő (korai családalapítás, korai szexualitás – családtervezés)
/         jellegzetes orgánummal bíró
/         ajándékozás (azonnal)
-          memória (emlékezőképességük viszont szelektív!)
-          fantázia
-          kézügyesség

Fogékony:
-          a vallásra (keresztény neveltetés!)
-          az ígéretekre (választások)
-          hitelre (áldozat)
-          üzletelésre

Beállítódás:
-          családszerető
-          összetartó
-          tekintélytisztelő
-          könnyen mobilizálható
-          mának élő

Veszély (pozitívvá kell fordítani, minden negatívumot: pl. szadistából lehet, böllér, sebész…):
-          öntörvényű
-          bosszúálló
-          erőszakos, indulatos
-          kevésbé tárgyilagos
-          igazságtudata nem egyetemes
-          rasszista (beás lenézi az oláh cigányt és romungrót, az oláh cigány lenézi a romungrót, a romungró lenézi mindkét cigány fajtát… mindnyájan lenézik a más fajhoz tartozót!)

Olyan oktatási rendszert kell kiépíteni a számukra, amiben sikerélményük lehet… A saját ütemükben fejlődhetnek, érdeklődésüknek megfelelően. Naponta mozgásos, zenés, kreatív, anyanyelvi foglalkozásokat kell beiktatni, és minden olyan tantárgyat, amivel szívesen foglalkoznak. Ősi mesterségeiket újra megtanítani, professzionális szintre emelni. Cigány származásúakat kell bevonni a képzésbe, mert nekik lesz tekintélyük.

Lásd Pablo Picasso példáját, aki értelmi fogyatékos volt, de az édesapja észrevette, hogy ő is szeret rajzolni, és ezt kezdte el támogatni. Olyan jól sikerült, hogy egy adottsága magas szintű fejlesztésével, húzta maga után a többi képességét és fejlesztette többi készségét. Felnőtt korára középiskolát is végzett…

Alapvető egy olyan oktatási rendszerben képezni a cigányságot, mely az otthonról hozott hátrányokat képes ledolgozni (munka nélküli élet, nélkülözés, nyelvismeret…), ugyanakkor nem lehet teljesen elszakítani családjuktól.
A szülőket felnőttképzésben kell támogatni. Motiválni kell a családot anyagilag, és erkölcsileg is, hogy gyermekeik keresztény internátusba nevelkedhessenek 6-16, 6-18 éves korukig. Ez egy befektetés… Náluk két nemzedék, és már kézzel fogható lesz a változás…


Előzmény: ITT!

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése